POËZIE VOOR ART VIDEO

Voor Kunstenfestival Watou 2023 werkte ik samen met beeldend kunstenaar Griet Dobbels. Op basis van de GoPro-footage die Griet verzamelde met de hulp van Rolleke - een koe in Watou- en Bent al Shaba - een geit in Al Masara, schreef ik ‘Gedachtekuddes’, een modulair gedicht dat mee de backbone van de video werd.

UIT DE CATALOGUS VAN WATOU 2023

In het werk van Griet Dobbels vormen het landschap, grensgebieden, natuur en cultuur en hoe we daarmee omgaan, belangrijke thema’s. Ze maakt daarbij graag gebruik van tegenstellingen om zo een objectiverende positie te kunnen innemen. Voor haar bijdrage aan Watou gebruikt Dobbels de dialectiek van het menselijke en niet-menselijke door landschappen, grensregio’s, boeren, dieren, gebieden, manieren van kijken, kunstenaars en camera’s tegenover elkaar te plaatsen en met elkaar te verbinden. De objectiverende blik wordt gegeven door de twee dieren uit de titel van haar video, ‘De Koe en De Geit’.

Concreet verbindt Dobbels een boer en zijn koe uit Watou met een boer en zijn geit uit Al Masara bij Bethelem in Palestina. Hun regio’s situeren zich beiden op een grens in een veranderend landschap. Beide regio’s dragen de sporen van historische frictie. Enerzijds is er een landschap dat getuigt van de gebeurtenissen rond WOI van zo’n 100 jaar geleden. Anderzijds een landschap dat nog steeds de gevolgen draagt van een beslissing uit diezelfde tijd, The Balfour Declaration uit 1917 waarin de Britse overheid haar steun uitsprak voor een “nationale thuisbasis voor het joodse volk” in Palestina.

De boeren worden in beide regio’s om verschillende politieke, economische, ecologische redenen in hun bestaan bedreigd. Het zogenaamde rustige of natuurlijke en oorspronkelijke landschap kent in beide gevallen een dagelijkse realiteit die daar ver vanaf staat, zij het vanuit een ander vertrekpunt.

Rond deze tegenstellingen stelt Dobbels zich verschillende vragen: Zijn de dieren in staat om verborgen fricties in het landschap te tonen? Gaan we, door een sterke focus op het kleine en lokale misschien ruimer en dus anders kijken? Hoe gaan boeren om met het landschap, met hun grond? Hoe werkt de boer in een context van actuele ecologische beslissingen in het dichtbevolkte West-Europa en daar tegenover de boer in Palestina in een bezet gebied? Wat is de betekenis van grond? Hoe gaan ze om met veranderende ecologische, geopolitieke situaties? Zien ze toekomst? Is er toekomst?

Door op de hoofden van de koe en de geit een camera te plaatsen laat zij hen hun respectievelijke landschappen registreren. De beelden van beide standpunten worden gecombineerd met tekst van Lotte Dodion. De tekst is ontstaan in het ontwikkelingsproces, nog voor de beelden gemonteerd zijn. Beide kunstenaars zijn samen op zoek gegaan naar gelijkwaardigheid in beeld, tekst, taal en geluid. Zo ontstaan ook hier meerdere associaties.

Deze video is ontstaan in samenwerking met Al Ma’mal Foundation (Jerusalem) en de boeren : Wouter Pety en Abdallah Zawahteh en hun familie.

Met dank aan Kunstenfestival Watou 2023.